Çağımızın yeniliklerini takip etme. Her kesimde olduğu gibi, bizim sektörde
de bir yenilenme söz konusudur
Yeni çıkan veya dış ülkelerden gelen yiyecekleri takip etmek, yeni
geliştirilen pişirme ve hazırlama ekipmanlarını izledikten sonra gereken
modernleşmeye gitmek mutlaka yararlı olacaktır. Mesela, ‘endüksion’la pişirme
tekniği gibi.
Değişmeyen tek şey değişmektir” deyimini unutmamalıyız. Günümüzde en fazla konuşulan dengeli beslenme konularını çok yakından takip ediyorum ve otel aşçısı olarak ediyoruz da diyebiliriz gereken önlemlerin alınmasında etken olmak gerekir. Mesela; mönüde yer alan yemeklerin kalorilerini de belirterek daha çağdaş bir mönü hazırlayabiliriz. Menü, insanların okuyarak kendilerine uygun yemeği kağıt üzerinde seçmelerine vasıta olan, önceden hazırlanmış yemek listesidir.
Menü kelimesi Fransız’cadan dilimize geçmiş olup sözlük anlamı detay,
ayrıntı anlamına gelmektedir. Herhangi bir bütünü meydana getiren parçacıklar,
bölümler, alt bölümler menü olarak ifade edilir.Gastronomide ( Yiyecek ve
İçecek Bilimi / Sanatı ) menü değişik anlamlarda kullanılmaktadır. Yiyeceklerin
özelliklerine göre birbirlerine uyumlu gruplar halinde sıralanmalarına menü
denir.Bir yemek grubuna menü diyebilmek için aranacak bir başka özellik ise
menüyü meydana getiren yemeklerin servis sırasına göre dizilmesi ve bu sıraya
göre servis yapılmasıdır.Müşteri açısından menüyü hazırlayıp servis etmenin
amacı ihtiyaç duyulan besin maddelerini çok yönlü ve düzenli bir şekilde
karşılamaktır.
İşletme açısından menüyü hazırlayıp sunmanın amacı ise; satın almadan üretime, üretimden sunuma kadar geçen süreç içinde hammadde seçimi ve kullanım miktarı, farklı müşteri ihtiyaç ve beklentilerine cevap verebilme konusunda işletmeye yarar sağlamaktır. Bu beklentilere cevap verebilmek için yemekler kendi aralarında gruplandırılarak çeşitlendirilmiştir. Klasik menü düzenine bakacak olursak ; soğuk ordövrler, çorbalar, sıcak ordövrler, balıklar, et yemekleri, sıcak antreler ( sufle, tepsi böreği, talaş böreği, su böreği vs. ) , soğuk antreler ( pateler vs. ) , şerbetler, rotiler, salatalar, sebzeler, tatlılar, savoriler ( peynir çeşitleri ), şeklinde sıralanmıştır. Günümüz restoranlarında klasik menü tam anlamıyla sunulmamakta ancak Beynelminlel (uluslararası) restoranlarda klasik menü kullanılmaktadır. Menüleri üç başlık altında toplatabiliriz.
İşletme açısından menüyü hazırlayıp sunmanın amacı ise; satın almadan üretime, üretimden sunuma kadar geçen süreç içinde hammadde seçimi ve kullanım miktarı, farklı müşteri ihtiyaç ve beklentilerine cevap verebilme konusunda işletmeye yarar sağlamaktır. Bu beklentilere cevap verebilmek için yemekler kendi aralarında gruplandırılarak çeşitlendirilmiştir. Klasik menü düzenine bakacak olursak ; soğuk ordövrler, çorbalar, sıcak ordövrler, balıklar, et yemekleri, sıcak antreler ( sufle, tepsi böreği, talaş böreği, su böreği vs. ) , soğuk antreler ( pateler vs. ) , şerbetler, rotiler, salatalar, sebzeler, tatlılar, savoriler ( peynir çeşitleri ), şeklinde sıralanmıştır. Günümüz restoranlarında klasik menü tam anlamıyla sunulmamakta ancak Beynelminlel (uluslararası) restoranlarda klasik menü kullanılmaktadır. Menüleri üç başlık altında toplatabiliriz.
Table d’Hote Menü : Belli dönemler için hazırlanıp mevsim özelliği değişene
kadar periodik olarak tekrar edilebilen menülerdir.
Ör : Hastane, okul menüleri gibi. Menülere numaralar verilir ve sırasıyla
her gün bir menünün servisi yapılır. Son menüden sonra tekrar başa dönülerek
menü tekrarlanır.
Fix Menü : Menü fiyatına içecek cins ve miktarlarının da dahil edildiği bir
çeşit table d’hote mönüdür. Yemekler aynı olmakla beraber içecek cins ve
miktarları değişebilir.
A la Carte Menü : Restoranda servis yapılan yiyecekler klasik menüdeki
sıraya göre yazılarak karşılarına fiyatları belirtilir. Müşteriler kartları
inceleyerek istedikleri yemekleri sipariş ederler. Servis garson tarafından
yapılır. Fiyat olarak yenilen yemeğin tutarı ödenir. Bu usülde pek çok yemek
müşteri siparişinden sonra hazırlanır.
Başarılı bir yiyecek ve içecek işletmesinin temel noktalarından biri doğru
menü planlaması yapmaktır. Menü Planlaması; hammadde seçiminde ve satın
alımında kolaylık sağlaması ve hammaddenin doğru şekilde değerlendirilmesi,
zamandan tasarruf, yiyecek sarfiyatının azaltılması, maliyet hesaplamalarının
doğru şekilde yapılması gibi üretim kriterleri oluşturan alt detayların
kontrolünde, kalitenin ve standardizasyonun sağlanmasında önemli rol
oynamaktadır. Bunun için planlama yapmadan önce doğru bir mönü analizi
yapılması gerekmektedir. Analizin ilk aşamasında, potansiyel ve varolan
müşteriler, lokasyon, ekipman, üretim ve sunum alanları, gerekli personel ve
verim düzeyleri, restoran çeşidi ve servis sistemi ve son olarak da bu
aşamaların gerçekleşmesinde dikkate alınacak finansal kaynaklar ve planlama
önem kazanmaktadır.
Menü Planlamasında :
1-) Menüyü Hangi Amaçla Hazırlayacağımız : Hazırlayacağımız menü öğlen ya
da akşam yemeği için mi, özel bir anlamı ( bayram, iftar vb. ) var mı ? gibi
amaçlar değerlendirilerek planlayarak menü planlamasına başlanılması gerekir.
2-) Mevsimsel Özellikler : Menü hazırlanırken mevsimsel özellikler göz
önünde bulundurulmalıdır. Yemeklerin insan bünyesine etkileri mevsimlere göre
değişmektedir. Yazın sıcak günlerinde kızartmalar, bol baharatlı ve soslu
yemekler, yağlı ve unlu yiyecekler
sağlığa zararlıdır. Bu tür yiyecekleri mevsime uygun zamanda sunmak müşteriler
tarafından çok fazla ilgi çekmeyeceği için işletmede maliyet kayıplarına yol
açar. Menüde mevsimde bol bulunan yiyecekler sunulmalıdır.
Çünkü ;
• Her yiyecek kendi mevsiminde daha tazedir.
• Her yiyecek kendi mevsiminde daha besleyicidir.
• Lezzetleri kendi mevsimlerinde daha fazladır.
• Yiyecekler kendi mevsimlerinde daha ucuzdur.
Çünkü ;
• Her yiyecek kendi mevsiminde daha tazedir.
• Her yiyecek kendi mevsiminde daha besleyicidir.
• Lezzetleri kendi mevsimlerinde daha fazladır.
• Yiyecekler kendi mevsimlerinde daha ucuzdur.
3-) Yemeklerin Besin Değerleri : Menüdeki yemekler insanların yağ,
karbonhidrat, protein, mineral maddeler ve vitamin ihtiyacını karşılamalıdır.
Menüde aynı cins besin maddelerini içeren yemekler bulunmamalıdır. Aynı cins
besin maddelerinden oluşan menüler karın doyururlar ancak dengeli beslenme
sağlamazlar. Restoranda sunulan menüler geniş bir müşteri kitlesine hitap
etmelidir.
4-) Ekonomik Yönden Uygunluğu : Menüyü hazırlarken unutulmaması gereken bir
diğer konuda en iyi menü, en güzel ve pahalı yemeklerden oluşan menü değildir.
Her yemek herkes tarafından sevilmeyebilir. Menü hem müşteriler açısından hem
de işletme açısından değerlendirilmelidir. Hazırlanacak menü müşterileri maddi
açıdan da sıkıntıya sokmamalıdır. Bunun için hedef kitle çok iyi şekilde analiz
edilerek genel yapısı ( sosyo-ekonomik ve demografik ), ihtiyaç ve beklentileri
belirlenmelidir.
5-) Bölgesel ve Kültürel Özellikler : Menü hazırlanırken seçilen yemeklerin
o bölgede yaşayan insanların damak tadına hitap etmeli ve kültürel özellikler
göz önünde bulundurulmalıdır. Ör: Bol baharatlı ve acılı yemekler Gaziantep
restorantında ilgi görürken aynı yemekler İzmit restoranında ilgi görmeyebilir.
Ancak yemek seçimi yapılırken spesiyal olarak yöresel yemeklere yer
verilebilir.
6-) İşletmenin Olanakları : Menü hazırlarken işletmenin teknik olanakları
ve personel durumu göz önünde bulundurulmalıdır. Mutfağın donanımı, fırınların
ve ocakların kapasitesi, saklama ve muhafaza olanakları gibi. Personelin bilgi,
becerisi ve sayısı da dikkate alınması gereken önemli noktalardan biridir.
Menü Planlaması zaman, emek ve bilgi işidir. Menünün sunumundan en az bir
hafta önce yukarıda belirtilen kriterler dahilinde mönü planlamasının yapılması
gerekir. Bu kriterleri belirlemek, en iyi planlamayı ve en sağlıklı kalite ve
maliyet kontrolünü sağladığı gibi aynı yiyeceklerin tekrar tekrar servis
edilmesini de engellemektedir.
Menüyü planlayan kişilerin yiyeceklerin normal karışımı ve temel
özellikleri hakkında bilgi sahibi olmaları gerekmektedir. Menülerin gerektiği
gibi planlanabilmesi için özel faliyetleri, bayramları vs. hatırlatıcı
nitelikte dosyanın bulunması faydalı olur. Ayrıca menü için uyarı niteliğinde
bir defter tutularak geçmiş tarihlerde müşteriler tarafından beğenilen
yemekler, özel günlerde uygulanan menüler, bozulan miktarlar menü planlamasında
dikkate alınması gereken noktalardır.
Menü Planlamasında ayrıca;
• Menüde basit yiyeceklerin yer alması daha uygun olur. Çünkü, sade, iyi
pişmiş ve güzel sunulan yiyecekler çoğu kez süslü ve karışık yiyeceklerden daha
fazla talep görür. Karışık ve ne olduğu anlaşılamayan yiyecekler genelde artan
yiyeceklerin yeniden kullanıldığı izlenimini uyandırır. Ancak sade hazırlanan
menüde spesiyallere de yer verilmesi menüyü daha zengin kılacaktır.
• Menüde birbirlerinden farklı usullerde pişirilmiş yemekler ( kızartma, buğulama, haşlama vs. ) olmalıdır. Aynı teknikle pişirilen yiyecekler menüyü verimsizleştirir.
• Çeşitli yiyeceklere eş tat sağlayan baharat ve soslar aynı menüde verilmemelidir. Mönüde renk uyumunda dikkat etmek gerekir. Ör: Sadece kırmızı soslardan hazırlanan yemeklerin aynı öğün içinde verilmesi doğru değildir. Yiyeceklerin renkleri birbirleri ile uyumlu ve dengeli olmalıdır.
• Menüde hazırlanacak yemeklerin dokuları da birbirlerinden farklı olmalıdır. Ör: Ispanak ve pazı veya mercimek ve ezogelin çorbaları aynı gün menüye konulmamalıdır.
• Menüdeki yemeklerin görünümleri de birbirinden farklı olmalıdır. Ör: Tas Kebap ile Dana Gulaş aynı gün menüye konulmamalıdır. •
Menüdeki yemeklerin yoğunlukları da birbirlerinden farklı olmalıdır. Ör: Domates Çorba ve Salçalı Köfte gibi.
Tüm bu noktalara dikkat edilmesinin amacı, menünün kalitesini ve verimini arttırarak daha fazla müşteriye hitap etmesini sağlamaktır
• Menüde birbirlerinden farklı usullerde pişirilmiş yemekler ( kızartma, buğulama, haşlama vs. ) olmalıdır. Aynı teknikle pişirilen yiyecekler menüyü verimsizleştirir.
• Çeşitli yiyeceklere eş tat sağlayan baharat ve soslar aynı menüde verilmemelidir. Mönüde renk uyumunda dikkat etmek gerekir. Ör: Sadece kırmızı soslardan hazırlanan yemeklerin aynı öğün içinde verilmesi doğru değildir. Yiyeceklerin renkleri birbirleri ile uyumlu ve dengeli olmalıdır.
• Menüde hazırlanacak yemeklerin dokuları da birbirlerinden farklı olmalıdır. Ör: Ispanak ve pazı veya mercimek ve ezogelin çorbaları aynı gün menüye konulmamalıdır.
• Menüdeki yemeklerin görünümleri de birbirinden farklı olmalıdır. Ör: Tas Kebap ile Dana Gulaş aynı gün menüye konulmamalıdır. •
Menüdeki yemeklerin yoğunlukları da birbirlerinden farklı olmalıdır. Ör: Domates Çorba ve Salçalı Köfte gibi.
Tüm bu noktalara dikkat edilmesinin amacı, menünün kalitesini ve verimini arttırarak daha fazla müşteriye hitap etmesini sağlamaktır
MENÜ ve MENÜ ÇEŞİTLERİ
MENÜ YAPILIRKEN DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR ŞUNLARDIR;
1-Menü yaparken, menünün kullanım suresi tespit edilmelidir
2-Menüde kullanılacak malzemenin devamlı temini
3-İşletmeye gelecek müşterilerin seviyesi
4-Çevredeki tesislerin göz önünde bulundurulması
5-Menünün uygulayıcısıyla müştereken hazırlanmalıdır
6-Menü yapılırken çok iyi düşünülerek yapılmalıdır
7-Maliyeti iş yerine, fiyatı da müşteriye uygun olmalıdır
8-Menü şık, iyi basılmış ve okunaklı olmalıdır
9-Tüketimi az olan yemekler mönüye konmamalıdır
10-Menüde çok fazla çeşit olması hüner değildir
11-Çabuk bozulacak yiyecekler menüde yer almamalıdır.Fiyatlan yüksek, talepleri az olabilir dolayısıyla hazırlanan porsiyonlar saklamayabilir.
12-Aşçıbaşının görevi de menüdeki tüm yemeklerin reçetelerini hazırlayıp maliyet değerlendirmesi için cost control görevlisine vermektir
13-Reçeteler düzenlendikten sonra yemeklerin aynı standart da çıkmasını sağlamak için örnek hazırlanır ve resimleri çekilir
14-Menüde yer alan yemeklerin maliyetleri değerlendirilir
15-Cost control görevlisi tarafından yiyecek içecek müdürüne sunulur
16-Yiyecek ve içecek müdürü kontrolünü yaptıktan sonra Genel Müdürün görüşü alınarak uygulamaya sokulur.
2-Menüde kullanılacak malzemenin devamlı temini
3-İşletmeye gelecek müşterilerin seviyesi
4-Çevredeki tesislerin göz önünde bulundurulması
5-Menünün uygulayıcısıyla müştereken hazırlanmalıdır
6-Menü yapılırken çok iyi düşünülerek yapılmalıdır
7-Maliyeti iş yerine, fiyatı da müşteriye uygun olmalıdır
8-Menü şık, iyi basılmış ve okunaklı olmalıdır
9-Tüketimi az olan yemekler mönüye konmamalıdır
10-Menüde çok fazla çeşit olması hüner değildir
11-Çabuk bozulacak yiyecekler menüde yer almamalıdır.Fiyatlan yüksek, talepleri az olabilir dolayısıyla hazırlanan porsiyonlar saklamayabilir.
12-Aşçıbaşının görevi de menüdeki tüm yemeklerin reçetelerini hazırlayıp maliyet değerlendirmesi için cost control görevlisine vermektir
13-Reçeteler düzenlendikten sonra yemeklerin aynı standart da çıkmasını sağlamak için örnek hazırlanır ve resimleri çekilir
14-Menüde yer alan yemeklerin maliyetleri değerlendirilir
15-Cost control görevlisi tarafından yiyecek içecek müdürüne sunulur
16-Yiyecek ve içecek müdürü kontrolünü yaptıktan sonra Genel Müdürün görüşü alınarak uygulamaya sokulur.
MENÜ ÇEŞİTLERİ :
Ana menü, Ala-carte denilen bu mönü bir iş yerinin ahi ay yada bir yıl
kullandığı yemek çeşitlerini kapsar
Kokteyl parti menüsü
Diyet menüsü
Kokteyl prolanje menüsü
Fiks menü
Brunch menüsü
İftar menüsü
Sahur menüsü
Açık büfe menüsü
Çay büfesi menüsü
Oda servisi menüsü
Ziyafet menüleri
Kahvaltı menüleri
Özel gün menüleri,özel gün yemekleri ülkelerin kültürlerine göre değişir.
Örneğin; Türkiye de doğum günü, sünnet, nişan yemeği ,düğün yemeği, cenaze evi
yemeği, Hacı yemeği gibi dinsel anlamda da özel gün yemekleri düzenlenmektedir.
Önemli olan uygulanılacak menünün hangi tur olacağına karar vermektir •
Önemli olan uygulanılacak menünün hangi tur olacağına karar vermektir •
Menü Planlama
Aşçılıktaki tecrübe ne olursa olsun, bir mutfak şefinin en önemli görevi;
gerektiği gibi ve usule uygun mönüler hazırlamaktır. Menü yapımında, çeşitli
noktalar göz önünde bulundurulur. Kuruluşa, müşteriye, mevsime, olanaklara,
damak tadına vb. göre menü yapımı değişebilir.Kurala uygun bir menü yapmak için
bilgiye ve tecrübeye büyük ihtiyaç vardır. Müşterinin beklentisini,
yiyeceklerin özelliğini, mevsimsel gereksinmeleri, dengeli yemek hazırlama
koşullarını iyi bilmek bunlardan birkaçıdır.
MENÜ HAZIRLAMA KRİTERLERİ
1 – Dengeli beslenme. Günümüzde, sağlıklı ve dengeli beslenme, herkesin,
üzerinde önemle durduğu konuların başında gelmektedir. Hele hele, menü gibi çok
önemli bir unsurun hazırlanmasını üslenen bir sorumlunun bu konuyu, yeterli
derecede bilmesi gerekir. Burada kastedilen kişi aşçı başı veya mutfak şefidir.
Sağlıklı beslenme konusunu yeterli derecede bilmeyen bir kişiye aşçıbaşılık
(mutfak şefliği) görevinin verilmesi sakıncalıdır. Bir mutfak şefi yiyecek
guruplarını, yiyeceklerin besin değerlerini (protein, yağ, karbonhidrat,
mineral, vitamin…), kalori miktarlarını, bir yemeğin analizini çok iyi bilmeli,
mikroorganizmayı ve hijyen koşullarını kontrol altında tutabilmelidir. Hatta,
bir yemekte ne kadar kalori, ne kadar protein, ne kadar yağ, ne kadar
karbonhidrat bulunabileceğini hesap edebilmeli. Dengeli beslenme konusu,
kesinlikle, zor veya anlaşılamaz bir konu değildir. Bunun için yıllarca okula
da gitmeye gerek yoktur. İsteyen herkes, uygun beslenme kitaplarını okuyarak,
bu konuda, kendini istediği kadar geliştirebilir. Şu anda, Türk Mutfağının en
büyük sorunu mutfakta yağ kullanımıdır. Yemeklerimizin büyük bir bölümü aşırı
yağlı ve kalorilidir. Bilinçli bir aşçı, mutfakta yağ kullanımını pek ala,
kontrol altında tutabilir. Toplu tüketim yerlerinde, insanlar daha sağlıklı
şekilde karınlarını doyururlar ve daha az sağlık sorunu yaşarlar. Bu bir
gerekçedir.
2 – Maliyet kontrolü. Menüye konacak her yemeğin, mutlaka, kesin maliyet
fiyatı bilinmelidir. Aksi halde, bir fiyat dengesizliği meydana çıkar. Bu da
maliyet kontrolünü etkiler. Bir yemeğin maliyetini hesaplamak için o yemeğin
teknik fişi hazırlanır. Bu yemeğin kaç paraya mal olduğu bilindikten sonra
menüye konur ya da konmaz. Her yemeğin, mutlaka, bir teknik fişi olmalıdır. Bu
fişte; yemeğin ismi, numarası, porsiyon sayısı, içine konan malzemeler ve
miktarları, hazırlama tekniği, yemeğin toplam malzeme maliyeti ve porsiyon
maliyeti görülmelidir. Yani bu fiş yemeğin bir nevi kimliğidir. Teknik fişsiz
çalışılan müesseselerde yemek fiyatları, kesinlikle, çok dengesizdir ve hiçbir
yemeğin standardı da yoktur.
3 – Mevsimleri göz önünde bulundurmak. İyi bir mutfak şefi, sezonluk bütün
yiyeceklerle çeşitli menüler hazırlayarak mutfağını zenginleştirilebilir.
Ülkemizin o güzel ve çok lezzetli sebze ve meyvelerinden sınırsız çeşitlilikte
yemekler sunulabilir. Yazın bol sebzeli ve bol salatalı menüler, müşterinin
daha çok iştahını kabartmaya neden olur. Aynı zamanda, yazın menülere soslu ve
ağır yemekler yerine, çeşitli hafif sebze yemeklerinden koymak gerekir. Üç
tarafı denizlerle çevrili olan ülkemizin su ürünleri ile insanı hayretlere
düşürecek yemek çeşitleri yapılabilir. Tabii ki, balığın bol olduğu ve lezzetli
olduğu mevsimi çok iyi tanımak gerekir. Mevsim dışı balık yemekleri fiyat,
lezzet ve tercih bakımından pek uygun olmaz. Bilhassa, yazları bazı kabuklu
deniz mahsulleri (midye, istiridye, tarak…) yemek, sıhhi açıdan sakıncalı
görülmektedir. Mayıs, haziran ayları balıkların üreme devresidir. Bu mevsimde
balıklar çok lezzetsiz ve zayıf olur. Yazları et yemeklerinin büyük bir bölümü
sossuz ve ızgara ağırlıklı yemeklerden seçilmelidir. Yazın sıcak günlerinde
menülere, ağır Türk tatlıları (tulumba, baklava, şekerpare…) yerine, daha çok,
meyveli ve kalorisi düşük tatlılardan koymak gerekir.
4 - Müşteri kategorisine göre menü hazırlama. Müşterinin beklentisine ve
özelliğine göre menü hazırlamak mutfak şefi için en önemli bir görevdir.
Müşteri tadını bilmediği yemekleri yemeye zorlamamalı. Müşteri, mutlaka, menüde
kendinin sevdiği birkaç yemek bulabilmeli. Menüdeki yemeklerin büyük bir bölümü
müşterinin tanıyabileceği yemeklerden seçilmeli. Diğer bölümü de yöresel
yemekler, şefin özel yemekleri ve uluslar arası yemeklerden seçilebilir.
Yemeklere katılan çeşni müşterinin beklentisi doğrultusunda olmalı. Bazı özel
yemeklerin (çiğ köfte, acılı kebap…) acılık derecesi hakkında yeni müşteriler,
mutlaka uyarılmalı. Yaşlı müşterilere mönü hazırlarken diyet konusu düşünülerek
hareket edilmeli. Normal bir menüde, altı yiyecek grubunun altısından da
yiyecek bulunmasında çok yarar var. İsminden ne olduğu anlaşılamayan yemeklerin
altında, neden yapıldığına dair küçük bir izah bulunmalı. Varsa, yemeğin içinde
sarımsak olduğu, mutlaka belirtilmelidir.
5 – Uygun yemek tarifleri üzerinde çalışma yapma. Bir iş yaparken, o işten
en yüksek verimi alabilmek için o işi çok iyi bilmek gerekir. Bu anlayış yemek
hazırlama konusunda da geçerlidir. Bir yemeği gerektiği gibi hazırlamak için o
yemeğin içine konan malzemeyi, çeşnisini, uygun pişme usulünü ve hazırlama
tekniğini çok iyi bilmek şarttır. Bu konuda yazılmış birçok kitap vardır.
Güvenilir kitaplardan yemek tarifi çıkararak onun üzerinde çalışılmalı,
yapılacak yemeğin en iyi şekilde nasıl yapılabileceği saptandıktan sonra yemek
standartlaştırmalıdır. Bir mutfakta yapılan yemeklerin daima aynı kalitede
çıkması için bütün yemeklerin, çok iyi hazırlanmış teknik fişlerinin bulunması
gerekir. Bu fişler daima el altında bulundurularak kullanılmalıdır. Bu görev
bir aşçı başı işidir. Bu işi yapmayan bir mutfak şefi, asıl görevini yapmamış
sayılır.
6 – Belli süreler için menü planlama. Her müessesenin menü planlaması
farklı olabilir. Ancak, menülerin bir süre önceden hazırlanması yiyecekleri
almada, hazırlık yapmada, aşçıların kendilerini yapılacak işe göre
hazırlamasında ve diğer bölümler için de çok yararlı olur. Hazırlanan menüler
daha önce hazırlanıp uygulanmış menülerle kıyaslanarak aynı yemeklerin çok sık
aralıklarla tekrarlanması önlenmiş olur. Aynı zamanda, bu kıyaslama önceden
hazırlanmış menülerdeki iyi bilinmeyen yemeklerin bazı aşçılar tarafından
mercek altına alınarak üzerinde çalışma imkanı ve fırsatı bulmasına da yarar.
7 – Menü hazırlamada, üzerinde durulması gereken en önemli konulardan bir
tanesi de menüde gereğinden fazla yemek çeşidi bulunmasıdır. Hem yeterli sayıda
aşçının bulunmaması hem de mutfak kapasitesinin yetersiz olması durumunda çok
çeşitli bir menünün normal şekilde uygulanması mümkün olamaz. Çünkü; yiyecek
rotasyonu daha az olduğundan yiyeceklerin taze olarak korunması çok zorlaşır.
Bu tür yerlerde yemeklerin birçoğuna dolap kokusu sindiği görülür.
8 – Çalışma koşullarına uyum sağlama. Hazırlanan bir menünün, zorlanmadan,
uygulanması için menüde bulunan yemeklerin aşçılar arasında dengeli şekilde
bölünmesi sağlanmalıdır. Bir kısım aşçı kan ter içinde çalışırken bazı
aşçıların zamanı işsiz geçirmesi müşteri kaybına sebep olur. Ayrıca, mönüde
bulunan yemeklerin hazırlığında kullanılan ekipmanlar da yapılacak iş
kapasitesine uygun olmalı. Yeterli büyüklükte olmayan bir ızgara, iyi
çalışmayan bir fırın, yetersiz buzdolabı, sıcak su bulunmayan bir mutfak
kuşkusuz iş kapasitesinin düşmesine neden olacaktır.
9 – Farklı yemek çeşitleri. Aynı menüde bulunan yemek çeşitleri
birbirlerinden, görünüm, hazırlık ve doğallık açısından, çok farklı olmalıdır.
Mesela, önce zeytin yağlı taze fasulye, arkasından etli taze fasulye gibi basit
hatalar yapılmamalı. Ala kart mönülerine, evde yapılabilir, basit yemeklerden
koymamak gerekir. Sahanda yumurta, omlet, makarna, bulgur pilavı gibi
yiyecekleri insanlar evlerinde yiyebilirler. Ancak, biberli biftek, kaz ciğeri,
bearnez soslu bonfile ızgara, şampanya soslu kalkan filetosu, sufle, mantarlı
ördek gibi evde yapımı zor yemekler ala kartlar için çok geçerlidir.
10 – Dünya mutfakları. Turizm alanında çalışan bir mutfak şefinin, dünya
mutfakları hakkında, mutlaka, yeterli bilgiye sahip olması gerekir. Çünkü,
insan toplumlarının damak tadı ve yeme alışkanlıkları çok farklı olabiliyor.
Bir ankette, Dünya turizminde en fazla karşılaşılan sorunun yemek sorunu olduğu
ortaya çıkmıştır. Bir insan, genelde, bilmediği bir yemeği kuşkuyla yer. Çünkü
onun istediği usul de hazırlanmamıştır veya o yemeğin kendi ülkesinde daha
farklı yapıldığını düşünür. Mesela, Türkiye’de bilindiği biçimiyle mantıyı
herkes sever. Ancak, aynı mantı bir Fransız’a verilse bizim gibi aynı iştahla
yiyebilir mi? Hayır, çünkü Fransızlar, genelde, yoğurdu şekerle yerler. Şeker
yerine, yoğurda sarımsak konulduğunda pek hoşlarına gitmeyebilir. Bundan dolayı
turistik menülere, büyük uluslarca tanınan yemeklerden (biftek ızgara, şiş
kebap, biber soslu bonfile, fileminyon, somon füme, Macar gulaş, balık ızgara,
meyveli tart, dondurma kupaları…) koymayı, kesinlikle, unutmamak gerekir.
11 – Benzer yemek çeşitlerinden kaçınmalı. Menü planlama ana koşullarından
en önemlilerinden bir tanesi yemeklerin çeşitliliğidir. Menülerde yer alan
yemeklerin çok sık tekrarından kaçınmak gerekir. Yemeklerin çeşitliliği, sadece
kişinin isteği doğrultusunda değil. Aynı zamanda dengeli beslenme ilkeleri
doğrultusunda olması da çok önemli bir unsurdur. Sağlık açısından çok önemli
olan gerekli besin ögelerini tam alabilmemiz için mutlaka her çeşit yiyecekten
yemeliyiz. Bugün arpa şehriye çorbası yarın da tel şehriye çorbası içilirse bu
yönde hiçbir değişikliğin yapılmadığı görülmektedir. Ancak, bugün sebze çorbası
yarın da tel şehriye olması daha dengeli olacaktır. Yani; bir menüde birbirine
benzer yiyeceklerden farklı isimler altında yemek sunulması çok yanlıştır.
12 – Porsiyon miktarı. Menüde yer alan yemekler dengeli olmalı. Ana
yiyecekle birlikte servis edilen sos ve garnitür miktarları eksik veya abartılı
olmamalı. Yiyeceğin yanında verilen garnitürler yeterli ve uyumlu olmalı. Et
yemeklerinin yanında mutlaka bir taze sebze garnitürü verilmelidir. Mesela,
biftek ızgaranın yanında sote edilmiş biraz taze fasulye ve biraz da patates
türü garnitür verilebilir. Bazı kebapçıların yaptıkları gibi; etin yanında
biraz soğan piyazı birkaç parça da domates dilimi verilmesi yanlış ve bir
dengesiz beslenme örneğidir.
13 – Yemek isimleri. Menüde yer alan yemeklerin isimleri gerçekçi
olmalıdır. Abartılı, gösterişli ve aldatıcı isimlerden kaçınmalı. İsminden
yemeğin ne tür bir yemek olduğu anlaşılmalıdır. İsminden anlaşılamayan
yemeklerin altına çok kısa şekilde yemeğin ne tür bir yemek olduğu
belirtilmelidir. Bazı menüler bu kurala dahil olmayabilir. Yani tanıdık ve
samimi kişiler için hazırlanmış menülere hayali ve sürpriz isimler konabilir.
Ancak, müşteri menülerine asla hayali isimler koyarak müşterileri hayal
kırıklığına uğratmamak gerekir. Örneğin; kekik çiçeği aromalı yaylalar
kraliçesi…, önünüze gelen şeyin her zaman yediğimiz basit bir biftek ızgaradan
başka bir şey olmayışı sizi şaşırtmazmı?
14 – Tat ve lezzetten anlama. Bazı aşçıların yaptıkları başlıca hatalardan
biri de tat ve lezzetten anlamamalarıdır. Daha iyi yapma düşüncesiyle, yemeğin
içine acayip bir sos, bir garnitür veya uygun olmayan abartılı bir baharat
koyarak o yemeğin lezzetini kötü yönde etkileme böylesi yanlışlardan biri.
Diğer ülke lezzetlerinden etkilenerek bazı klasik ve tanınmış yemeklere bir
şeyler ekleyerek çalışan aşçılar da görülmektedir. Mesela; bir et yemeğinin
içine bal, vanilya, kuru üzüm ve benzeri malzemeler katarak yeni tatlar aranmaktadır.
Böyle bir şey yapmak için mutlaka o yemeğe konulacak farklı malzemenin
miktarını çok iyi ayarlamak gerekir. Aksi halde, bizim ülkemiz insanının hiç
hoşuna gitmeyebilir. İç pilava bir miktar kuş üzümü konur. Ancak, bu miktar
abartılarak katılırsa hoşa gitmeyebilir. Soslu balık ve etlerin yanında pilav,
makarna türü garnitürler verilebilir. Tavada ve ızgarada pişmiş balıkların
yanında da haşlanmış patates verilir. Ancak, kızartma ve ızgara etlerin yanında
patates kızartma veya tava verilmelidir. Salata et yemekleriyle çok uygun olur,
ama sebze yemekleriyle hiç uyum sağlamaz.
15 – Kuruluşun sınıfı ve konumu. Menüler ne tür olursa olsun hazırlanırken
kuruluşun konumu ve sınıfı göz önüne alınmalıdır. Kuruluşa yakışır menüler
hazırlamalı. Sıradan bir lokanta için kuru fasulye pilav uygun olabilir. Ancak,
lüks bir lokanta veya bir otel için konsome, havyar, langust termidor, levrek
filetosu, yağlı kaz ciğeri gibi lüks ve pahalı yemeklerin menüde yer alması
gayet doğaldır. Diğer yandan, sıradan bir lokanta menüsüne trüf soslu bonfile,
somon füme, ıstakoz ızgara gibi pahalı yemeklerden koymak pek doğru olmaz.
16 – Menünün yazılması. Bir mutfak şefinin Türkçe’si mükemmel olmayabilir.
Hazırlanan menünün imla hatalarının düzeltilmesi gerekir. İyi bir Türkçe ile yazılmış
bir menü güven verir. Menüde belirtilen fiyatlar açık olmalı. Hesap öderken
sorun yaşanmamalı. Bu durum müşterileri kötü yönde etkiler ve müşteri kaybı
olur. Her şey açık şekilde yazılmalı. Yani; hesaba K.D.V., servis ücreti, kuver
(müşteri başı) ücreti ve benzeri ekstra ücretler eklenecekse, bunlar kesinlikle
menünün bir kenarında belirtilmelidir. İşin aslı, müşterinin beklemediği bir
ücret talep edilmemelidir. Tecrübesiz ve profesyonel olamayan kişilerce yapılan
bu gibi hatalar, müşterinin ikinci kez gelmemesine neden olmaktadır.
Ala kart menülerin bir bölümüne fiyat konmaz. Fiyat belirtilmeyen mönüler,
genelde davetli müşterilere sunulur. Ancak, davet sahibine (hesabı ödeyen kişi)
fiyat belirtilen menü verilmelidir.Ayrıca, yabancı müşterisi olan lokantaların
mönüleri birkaç ayrı dilde yazılmalıdır.Menüler gazete değildir. Üzerine
gereksiz bilgiler yazılmamalı. Ancak, boş kısımlara müdürün ismi, mutfak
şefinin ismi, açık olduğu saatler, kapalı olduğu günler, müessesenin kısa
tarihi, özelliği ve diğer bazı gerekli bilgiler (düğün, seminer, banket, otel,
büfe...) yazılabilir.Menülerin standart bir ölçüsü yoktur. Yaratıcılığa ve
mantığa dayalı olarak değişik boyutlarda menüler yazılabilir. Menülerin dış
görünüşünün güzel olması, kabının sağlam bir maddeden yaptırılması, gerekli
bilgilerin bilgisayarda yazılması günümüzde çok avantajlar sağlar. Bunlar kolay
mönü yazılımı, fiyat değişimi, yemek adı ekleme kaldırma, düşük maliyet,
istediğini derhal yazabilme olanağı… gibi kolaylıklardır.
Not: Bazı lokanta ve otellerde, menüye % 5 ile 15 arası servis ücreti
eklenmektedir. Genelde, bu ücret menünün bir köşesine yazılarak müşteriye
bildirilir. Ancak, bu durum tamamen kuruluşun kendi isteği dahilindedir ve
hiçbir resmi yönü yoktur. Yani bu, bir nevi, kesinleşmiş bahşiştir.
17 – Menünün önemi. Aslında, menü, sadece, basit bir
yemek listesi değildir. Menü ve yemek listeleri bir müessesenin satış araç ve
gereçleridir. Bunlar şekilleriyle, renkleriyle, resimleriyle ve gösterişleriyle
müşterileri ikna edici olmalıdır. Menüler, söz konusu müessesenin vitrinleridir
ve verilecek hizmetin teahhüt belgeleridir. Müşteri bu menülere bakarak
kararını verir. Menülerin ticaretteki önemi, yiyeceklerin seçimi ve
fiyatlarının belirlenmesi açısından çok büyüktür. Gerektiğinde, banketler,
ziyafetler, düğün ve benzeri toplu yemekler için menüleri fotoğraflı hale
getirerek daha da ikna edici biçimde düzenlemek ticari bir
davranıştır.Lokantaların menülerinin bir örneğini dışarı, yoldan geçen
müşterilerin görebileceği şekilde, asması çok olumlu bir davranıştır. Bu
müşterilerin kuşkularını giderir, lokantada ne tür yemeklerin yapıldığı
konusuna bir fikir edinmelerine yardımcı olur.. Bu davranış Avrupa ülkelerinde
çok yaygındır. Lüks müesseseler bile menülerini dışa asarlar.Bazı oteller menülerini,
ışıklandırılmış olarak, resepsiyonun bir köşesine, asansörlerin içine ve bazen
de odalara asarak müşterilerin ilgisini çekerler. Ayrıca, cebe girebilir, küçük
menüler bastırarak isteyenlere, reklam amaçlı, hediye ederler.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder